hurtownia odzieży używanej Usati.pl - LOGO
hurtownia odzieży używanej Usati.pl - LOGO

PORADNIK - Jak skutecznie sprzedawać odzież używaną w Internecie

PORADNIK - Jak skutecznie sprzedawać odzież używaną w Internecie został stworzony, aby przybliżyć Tobie szereg zagadnień związanych z handlem używanymi ciuchami (i nie tylko) przez Internet. Przedstawiamy (naszym zdaniem) kluczowe kwestie, z którymi warto się zapoznać przed ewentualnym rozpoczęciem swojego biznesu na szerszą skalę. Sprzedaż w Internecie to nie taki prosty biznes jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Aby osiągnąć sukces i przyzwoite dochody handlując w wirtualnym świecie musimy bardzo rzetelnie podejść do sprawy i bardzo ciężko pracować (czekając na efekty często kilka bądź kilkanaście miesięcy). Rynek sprzedaży odzieży używanej w Internecie jest już w miarę przyzwoicie rozwinięty, ale większość sprzedawców popełnia masę podstawowych błędów, które skutecznie ograniczają rozwój ich firm. Po przeczytaniu tego poradnika ustrzeżesz się najpoważniejszych błędów, dzięki czemu będziesz bliższy pokonania konkurencji w walce o klientów w Internecie.

SPIS TREŚCI

1. Kilka cennych uwag na początek

2. Sprzedaż odzieży używanej na portalach aukcyjnych typu Allegro.

3. Sprzedaż odzieży używanej we własnym sklepie internetowym.

4. Sprawy o których należy pamiętać prowadząc sprzedaż w Internecie.



1. Kilka cennych uwag na początek.

Sprzedaż używanych ciuchów bez zarejestrowanej firmy.

Mogłoby się wydawać, że sprzedaż odzieży używanej w Internecie na niewielką skalę, aby nieco „dorobić” nie jest niczym nagannym i nie powinniśmy mieć z tego powodu żadnych nieprzyjemności. Jednak Urzędy Skarbowe w Polsce mają odmienne zdanie, a nasilone kontrole sprzedawców na Allegro niepłacących podatków, sprawiają, że nie warto z tym ryzykować.

Jeżeli sprzedajemy od czasu do czasu jakiś ciuch z naszej garderoby to możemy spać spokojnie. Takie działanie jest dozwolone i nic nam nie grozi. Jeżeli jednak „bawimy się” w internetowego handlarza i systematycznie, ciągle sprzedajemy po kilka-kilkanaście sztuk różnej odzieży i galanterii, z której osiągamy systematyczny (nawet jeżeli jest bardzo mały) dochód, to w oczach urzędników skarbowych powinniśmy mieć zarejestrowaną firmę.

Organy Podatkowe mają możliwość (i robią to) wystąpić np. do portalu Allegro i wziąć wyciągi z kilku lat odnośnie transakcji na naszym portalowym koncie. Jeżeli sprzedawaliśmy coś np. 2 lata temu, ale już tego nie robimy, to w przypadku kontroli i sprawdzenia historycznej sprzedaży, może okazać się, że w oczach urzędników skarbowych jesteśmy podatkowymi przestępcami i mogą nas czekać bardzo dotkliwe kary pieniężne i nieprzyjemności.

W związku z tym nie polecamy zorganizowanego handlu w Internecie bez zarejestrowanej działalności gospodarczej. Gra nie jest warta świeczki, a kary i konsekwencje w przypadku wykrycia tego procederu przez Urząd Skarbowy są o wiele większe niż korzyści płynące z tego typu działań. Oczywiście zapewne znajdziemy niejednego internetowego handlarza na szeroką skalę, który wszystko robi na czarno od dłuższego czasu, ale prędzej czy później zapuka do niego kontrola skarbowa i wszystko się skończy.

Różnice pomiędzy handlem stacjonarnym a handlem w Internecie.

Mogłoby się wydawać, że handel odzieżą używaną jest podobny niezależnie czy sprzedajemy ciuchy w tradycyjnym sklepie, na bazarze, czy w Internecie. Prawda jest taka, że handel internetowy nie ma praktycznie nic wspólnego z handlem tradycyjnym. Tutaj ważne są detale i wiedza informatyczna, która pozwala wyprzedzić konkurencję. Najważniejsze różnice pomiędzy handlem odzieżą w Internecie, a handlem w tradycyjny sposób to:

  • 1. Jakość i obróbka zdjęć jest jednym z kluczowych elementów do szybkiej finalizacji sprzedaży (bez ładnego zdjęcia ciężko będzie sprzedać nawet wartościowych ciuch). W sklepie tradycyjnym Klient ma możliwość obejrzenia z bliska tego co kupuje, przez co może podjąć bardziej świadomą decyzję.
  • 2. Bez podstawowych umiejętności i znajomości e-biznesu ciężko będzie nam profesjonalnie zająć się sprzedażą (polecamy przeczytanie chociaż kilku książek o handlu i marketingu w Internecie). Zarządzanie bazą adresów e-mail, wystawianie aukcji, dodawanie nowych pozycji w sklepie internetowym to tylko kilka elementów, które są niezbędne w handlu internetowym a nie ma ich przy tradycyjnych formach sprzedaży.
  • 3. Zupełnie inny system sprzedaży. W handlu elektronicznym najwięcej czasu poświęcimy na robienie i obróbkę zdjęć, mierzenie ciuchów i robienie do nich opisów, a przy sprzedaży tradycyjnej wystarczy je wywiesić na wieszaku sklepowym.
  • 4. Mierzenie się z zupełnie inną konkurencją (w handlu tradycyjnym mamy maksymalnie kilka sąsiednich sklepów, a w przypadku sprzedaży Internetowej minimum kilkanaście tysięcy trwających w tym samym czasie ofert innych sprzedających).

Zasadniczo, aby odnieść sukces przy sprzedaży w sklepie tradycyjnym najlepiej być handlowcem i marketingowcem w jednym (ze znajomością mody i ciuchów rzecz jasna), natomiast do sprzedaży internetowej niezbędne są umiejętności informatyczne i szeroka wiedza z zakresu e-handlu i e-marketingu. Oczywiście, bez ich znajomości też można rozkręcić biznes Internetowy, ale musimy liczyć się ze sporymi kosztami na każdym kroku, kiedy będziemy potrzebowali pomocy w kwestiach technicznych, a w przypadku działań marketingowych brak podstawowej wiedzy skutkować będzie drastycznie mniejszymi dochodami niż możliwe do osiągnięcia. Naszym zdaniem, jeżeli ktoś kompletnie nie ma doświadczenia i styczności z handlem internetowym, to bez porządnego przygotowania powinien odłożyć myśli o internetowej sprzedaży. Opłaty dla informatyków za każdą, nawet najdrobniejszą rzecz do zrobienia nie należą do najniższych.

SORT czy NIESORT, jako podstawowy towar do dalszej odsprzedaży.

W tej kwestii sprawa jest raczej prosta i oczywista. Do handlu typowo internetowego najodpowiedniejszy jest towar sortowany i to z najwyższej półki. Zabawa w niesorty nie ma sensu, gdyż niesie za sobą niebezpieczeństwo utopienia pieniędzy na wadliwej partii towaru, rodzi problemy logistyczne (magazynowanie dużych ilości niesortu, problemy z odpadami) oraz nie daje możliwości wybrania odpowiedniego towaru. W przypadku sortu sytuacja jest zgoła odmienna. Możemy zakupić dokładnie taki towar, jaki potrzebujemy. Wybieramy odpowiedni podział (czy chcemy odzież tylko damską czy np. tylko dziecięcą) i co najważniejsze w przypadku odwiedzenia hurtowni z używaną odzieżą sortowaną powinniśmy mieć możliwość zajrzenia do worka, który chcemy kupić (eliminuje to potencjalne problemy z utopieniem pieniędzy). Powinniśmy skupić się bardziej na towarze markowym, najwyższej jakości, gdyż w Internecie właśnie takie rzeczy cieszą się największym wzięciem. W niesorcie oczywiście trafimy sporo markowych, oryginalnych ciuchów, ale problemy magazynowe z tym związane naszym zdaniem nie są tego warte.

Gdzie sprzedawać? Sklep Internetowy, Allegro i inne portale.

Osoby rozpoczynające swoją przygodę z handlem internetowym powinny skupić się przede wszystkim na portalu aukcyjnym Allegro. Dlaczego właśnie Allegro? Ano dlatego, że jest to największy tego typu portal w Polsce i rozpocząć sprzedaż można tam praktycznie od zaraz. Jako, że jest największy to panuje na nim również największa konkurencja, ale nie możemy prowadzić sprzedaży internetowej bez Allegro. Innymi portalami wartymi uwagi są Świstak.pl i Ebay.pl, jednak pozostają one daleko w tyle za Allegro.

Gdy już wdrożymy naszą sprzedaż na portalach aukcyjnych możemy zająć się bardziej profesjonalnie uruchamianiem sklepu internetowego (a najlepiej powinniśmy go wdrażać równomiernie ze sprzedażą na aukcjach). Sprzedaż w sklepie internetowym nie polega (jak wielu sądzi) na dodaniu produktów do sprzedaży i oczekiwaniu na Klienta (tak będziemy mogli czekać w nieskończoność). Ściągnięcie potencjalnych Klientów do naszego internetowego sklepu jest o wiele trudniejsze (chociaż zależy jak kto na to spojrzy) niż przyciągnięcie Klientów do tradycyjnego, stacjonarnego sklepu z odzieżą używaną. Przy sklepach internetowych skłonienie odpowiedniej grupy docelowej do odwiedzenia naszej strony jest jednym z najważniejszych elementów.

Portale aukcyjne i sklep internetowy będą głównymi miejscami sprzedaży naszych ciuchów. Jednak reklamować je możemy w wielu innych miejscach, gdzie mogą przebywać nasi potencjalni Klienci. Takimi miejscami mogą być fora internetowe o tematyce kobiecej lub branżowe fora o tematyce odzieżowej. Pamiętajmy, że tam gdzie mogą pojawić się nasi potencjalni Klienci powinniśmy być również i my.

Sprzedaż w Internecie jako dodatek do tradycyjnego sklepu z odzieżą używaną.

Jeżeli posiadamy tradycyjny, stacjonarny sklep z odzieżą używaną to możemy pomyśleć o dodatkowym źródle dochodu, jakim niewątpliwie może być sprzedaż w Internecie. Tak jak zostało wyżej uargumentowane handel internetowy jest zupełnie inny niż handel tradycyjny i wypada się do niego dobrze przygotować. W pewnych przypadkach sprzedaż w Internecie może przynieść bardzo duże profity, ale wymaga nie lada zaangażowania.

Jednym z przykładów jest np. prowadzenie stacjonarnego butiku z odzieżą używaną w małym mieście, gdzie nie wszyscy ludzie znają się na naprawdę markowych ciuchach. W takich sklepach markowe spodnie np. Armaniego sprzedamy po „standardowych” cenach, tak jakbyśmy sprzedawali każde inne jeansy. Oferując te same spodnie na aukcji internetowej ich cena może wzrosnąć kilkukrotnie. Jeżeli w towarze, który kupujemy do naszego sklepu z odzieżą używaną trafia się nam sporo takich markowych perełek warto pomyśleć o ich sprzedaży w Internecie.



2. Sprzedaż odzieży używanej na portalach aukcyjnych typu Allegro.

Nazwa (Login) konta na Allegro lub innych portalach.

Rozpoczynając sprzedaż na większą skalę w Internecie warto ustrzec się wielu małych, lecz podstawowych błędów, które są nagminnie popełniane przez początkujących sprzedawców. Jednym z takich błędów jest NICK (Login), którym będziemy posługiwać się przy logowaniu i sprzedawaniu naszych ubrań.

Portale aukcyjne takie jak Allegro.pl dbając o swoje interesy (zyski z prowizji) zabraniają umieszczania w opisie aukcji odnośników (odsyłaczy, hiperłączy) np. do sklepów internetowych i innych miejsc, gdzie moglibyśmy pomijając Allegro sprzedać nasze towary nie płacąc wysokiej prowizji. Dość znacząco ogranicza nas to w promowaniu własnego sklepu internetowego (nawet, jeżeli go w początkowej fazie sprzedaży nie mamy). Zakładając nowe konto w serwisie aukcyjnym powinniśmy je nazwać tak, aby identyfikowało się z posiadaną przez nas domeną (stroną) internetową. Aby wszystko dobrze rozplanować już na samym początku, przed założeniem konta na Allegro powinniśmy zakupić odpowiednią domenę internetową. Przykładowo, jeżeli znaleźliśmy ciekawa domenę, pod którą (teraz lub w przyszłości) otworzymy własny sklep internetowy np. www.Ciuszki111.pl to nazwa konta na Allegro (lub w innym portalu aukcyjnym) powinna wyglądać www_Ciuszki111_pl lub www-Ciuszki111-pl lub Ciuszki111_pl. Chodzi o to, aby nazwa konta na Allegro była identyfikowana ze stroną internetową. Niby błahostka, a ma to bardzo duże znaczenie z punktu widzenie kreowania swojej marki.

Raz wybrany Nick (Login, Nazwa Użytkownika) powinniśmy stosować wszędzie gdzie się tylko da, czyli na forach internetowych, portalach aukcyjnych, portalach społecznościowych itp. Dodatkowo, jeżeli mamy już Logo naszej firmy, powinno ono również być zamieszczane tam gdzie to jest możliwe.

Wygląd aukcji. Grafika i profesjonalne opisy.

Wystawiając nową aukcję w serwisie aukcyjnym (Allegro.pl, Świstak.pl, Ebay.pl lub innym) ważnym elementem jest oprawa graficzna. W skrócie chodzi o to, aby nasza aukcja to nie był zlany czarny tekst na białym tle, a profesjonalnie przygotowany szablon, ładny graficznie, w którym wkomponujemy zdjęcia naszych produktów. Jeżeli mamy już sklep internetowy na osobnej domenie i jest on np. w kolorach różowych, to nasz szablon na Allegro też powinien być w takich kolorach. Dodatkowo, jeżeli mamy własne logo, to powinno ono być umieszczone zarówno w sklepie internetowym jak i na aukcji w naszym szablonie. Profesjonalne szablony można kupić na Allegro za kilkadziesiąt złotych, więc nie jest to bardzo duży wydatek. Pamiętajmy, że logo, które zawiera w sobie nazwę sklepu internetowego (np. Usati.pl) zgodnie z regulaminem Allegro nie może być umieszczane w aukcjach. Jeżeli w przykładowym sklepie internetowym logo byłoby Ciuszki111.pl to również nie mogłoby być umieszczone na Allegro, chyba że zostawilibyśmy samo Ciuszki111 bez końcówki „.pl”.

Jak najkorzystniej wystawiać aukcje, aby osiągnąć największy zysk?

Mając już swoje konto w serwisie aukcyjnym (dla ułatwienia będziemy posługiwać się ciągle przykładem Allegro.pl, gdyż jest najpopularniejszy) i gotowy, elegancki szablon aukcji, możemy rozpocząć wystawianie aukcji. Wbrew pozorom sprawa nie jest taka prosta, gdyż portal aukcyjny oferuje kilka różnych opcji do wyboru.

Abyśmy nie zaczęli sprzedawać naszego towaru za pół darmo już na samym początku dobra rada. Mając wystawionych jednorazowo tylko kilka-kilkanaście aukcji z różnego rodzaju ciuchami, prawdopodobieństwo, że jedna osoba kupi coś na kilku aukcjach jest znikome. Ludzie starają się kupować od jednego sprzedawcy kilka rzeczy naraz, aby nie przepłacać za wysyłkę. Jeżeli mają w czym wybierać to na pewno dobiorą sobie „bluzeczkę” do już upatrzonych spodni. Aby również i u nas kupowali po kilka rzeczy naraz musimy jednorazowo oferować co najmniej kilkaset sztuk różnego rodzaju rzeczy. Na początku raczej nie osiągniemy takiego pułapu, więc wszelkie aukcje wystawiajmy w opcji „KUP TERAZ!” z ustaloną ceną z góry. Taka forma sprzedaży już na samym początku zabezpieczy nas przed sprzedażą czegoś za bezcen.

Gdybyśmy mieli wystawionych kilkaset aukcji, to zadziała efekt skali. Im więcej aukcji, tym więcej osób ogląda różne z nich, potem przechodzi posprawdzać inne i tym samym może wyszukać kilka, które chciałby zakupić i otrzymać w jednej przesyłce. Przy tylu aukcjach możemy pomyśleć o wystawianiu ciuchów na licytacji, czyli wygrywa ten, kto zaoferuje najwyższą cenę. Prawdopodobieństwo sprzedaży poniżej wartości również i tutaj istnieje, ale jest ono mniejsze niż przy wystawianiu tylko kilkunastu rzeczy. Koszt wystawiania „na licytacje” jest niższy niż „KUP TERAZ!”, a przy kilkuset aukcjach nasza oszczędność może sięgnąć kilkuset złotych.
,br> W tym miejscu warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy, jaką są „Sklepy Allegro”. Jeżeli mamy już te kilkaset aukcji i machina naszej sprzedaży się ruszyła, to zauważymy (w przypadku sprzedaży tylko w opcjach „KUP Teraz”), że nie wszystko zostało sprzedane. Załóżmy, że wystawienia (standardowe) 100 aukcji kosztowało nas 100zł. Sprzedaliśmy 50, a pozostałe 50 wystawiamy jeszcze raz (kolejne 50zł). Łącznie za wystawienie aukcji zapłacimy 150zł. Jeżeli otworzymy sobie SKLEP ALLEGRO, to koszty wystawienia aukcji będą niższe jakieś 7-8x, czyli wystawienie tych 150 aukcji powinno kosztować w graniach 20zł. Warto zapoznać się szczegółowo ze wszystkimi różnicami pomiędzy sprzedażą „Zwykłą” a w „Sklepie Allegro”, bo mimo oszczędności przy wystawianiu aukcji trzeba zapłacić większą prowizję od sprzedaży. Wszystko należy sobie przeliczyć.

Jaki system sprzedaży wybrać?

Nie musimy wcale ograniczać się do wystawiania na każdej aukcji pojedynczej rzeczy. Przy kilkuset aukcjach pochłonie to nam standardowe 8h dziennie pracy. Warto sprawdzić co robi konkurencja, a mianowicie tworzenie tzw. Pakietów sprzedażowych. W skrócie chodzi o to, aby tworzyć z kilku ciuchów takiego samego rozmiaru, dopasowanych do siebie stylistycznie tzw. Pakiety. Jest to coraz popularniejsza forma sprzedaży. Osoby widzące bardzo ładnie ubranego manekina w ich rozmiarze powinny się nim zainteresować. To samo jest z pakietami odzieżowymi dla dzieci. Te cieszą się największym powodzeniem, gdyż jak dobrze wiemy, dzieci bardzo szybko rosną i potrzebują co chwilę zmiany garderoby. Gotowe pakiety odzieży dla dzieci ułatwiają rodzicom dokonywanie zakupów.

Co powinienem wiedzieć o osobach kupujących odzież używaną na Allegro?

Klienci przeszukujący tysiące aukcji z odzieżą używaną na portalach aukcyjnych patrzą nieco inaczej na potencjalny produkt do kupienia niż Klienci stacjonarnych sklepów z odzieżą używaną. Na aukcjach wyróżnić możemy 3 podstawowe grupy Klientów:

a) Osoby szukające tylko ciuchów markowych (Armani, D&G, Prada etc.)
b) Osoby szukające zestawów odzieżowych (celem zaoszczędzenia na zamówieniu i wysyłce)
c) Osoby przeglądające wszystko i kupujące pod wpływem emocji

W przypadku pierwszej grupy sprawa jest prosta. Im więcej markowych ciuchów mamy w ofercie i im łatwiej będzie je odnaleźć tym większe prawdopodobieństwo, że znajdziemy tutaj naszych Klientów. Grupa druga to osoby szukające zestawów odzieżowych. Mogą to być zestawy już przygotowane przez sprzedawcę (zalecane) lub Kupujący sam z wielu aukcji wybierze kilka sztuk i otrzyma wszystko w jednej przesyłce. Największym zainteresowaniem cieszą się zestawy dla dzieci – te są wyprzedawane bardzo często, mniejszym zainteresowaniem cieszą się zestawy damskie a najmniejszym męskie (mężczyźni częściej zaliczą się do grupy pierwszej lub trzeciej). Ostatnia grupa to ludzie przeglądający z ciekawości aukcje. Możliwe, że poszukujące jakiejś konkretnej rzeczy np. tuniki. Tutaj najłatwiej będzie przyciągnąć Klienta oferując bardzo dużo różnego rodzaju aukcji.

Gdzie jeszcze mogę oferować swoje produkty poza Allegro?

W przypadku portali aukcyjnych nie jesteśmy ograniczeni tylko do Allegro, chociaż jest to najbardziej popularny portal i to na nim powinniśmy się skupić w głównej mierze. Jak już kompleksowo zrealizujemy ofertę na Allegro to możemy pomyśleć o oferowaniu swoich produktów na innych portalach takich jak Świstak.pl czy Ebay.pl. Wiąże się to jednak z pewnym problemem. Mając jedną sztukę danej odzieży i wystawiając ją w kilku portalach aukcyjnych może okazać się, że zostanie ona sprzedana we wszystkich trzech. Do takich sytuacji dopuścić nie możemy, gdyż zepsuje to naszą opinię jako dobrego sprzedawcy. Tutaj możemy przyjąć np. taką strategię: towar, który nie sprzedał się na Allegro w ciągu 3-4 tygodni można spróbować wystawić na innych portalach. W przypadku niewielkich ilości towarowych powinniśmy pozostać tylko przy Allegro, natomiast jak już zaczniemy swobodnie posługiwać się w handlu elektronicznym to możemy pomyśleć o ekspansji sprzedażowej. Biorąc pod uwagę udział w rynku innych portali aukcyjnych powinniśmy najpierw doprowadzić do perfekcji sprzedaż na Allegro, a potem pomyśleć o innych portalach.



3. Sprzedaż odzieży używanej we własnym sklepie internetowym.

Czy warto posiadać własny sklep Internetowy?

Oczywiście że warto! Głównie dlatego, abyśmy mogli promować własną markę pod własną domeną (stroną WWW). Handlując na Allegro promujemy portal aukcyjny i płacimy im duże prowizje. Przywiązując Klienta do własnego sklepu internetowego po pierwsze nie płacimy prowizji dla portalu aukcyjnego, a po drugie tworzymy społeczność Klientów wokół własnego sklepu. Możemy takim osobom wysyłać informacje o nowościach w naszej firmie i promocjach. Statystyki mówią, że utrzymanie raz zdobytego Klienta i zachęcenie go do ponownych zakupów jest o 80% tańsze niż pozyskanie nowego Klienta. Dlatego też własny sklep odgrywa taką ważną rolę, gdy myślimy o poważnym handlowaniu w Internecie.

Co jest ważne w przypadku uruchamiania własnego sklepu internetowego?

Jeżeli nigdy nie mieliśmy styczności z uruchamianiem własnego sklepu internetowego z odzieżą używaną, to będziemy mieli problem, aby zrobić to bardzo dobrze. Należy poświęcić kilka-kilkanaście dni na zapoznanie się z tematyką sklepów internetowych, wyszukać jak najwięcej konkurencyjnych sklepów i przejrzenia jak wyglądają i jak funkcjonują. Powinniśmy wystrzegać się ofert typu „kompleksowy sklep za 100zł” gdyż przysporzy to nam więcej problemów niż korzyści. Optymalna cena za dobrze przygotowany sklep powinna być w graniach 1000-2000zł. Sklep z odzieżą używaną powinien mieć kilka podstawowych i najważniejszych funkcji, bo z całej reszty i tak nie skorzystamy. Każde oprogramowanie praktycznie oferuje wszystkie najważniejsze funkcje. Z dodatków musimy pamiętać o module NEWSLETTER do kontaktu z Klientami, gdyż jest to Klucz do sukcesu powracających Klientów.

W jaki sposób reklamować swój sklep Internetowy?

Sposobów reklamy sklepów internetowych jest dość sporo. Jedne wymagają mało zaangażowania, ale więcej pieniędzy a inne przy niewielkich nakładach finansowych, ale dużym osobistym zaangażowaniu sprawdzają się bardzo dobrze. Prowadząc internetowy sklep z odzieżą używaną zapewne nie chcielibyśmy wydać majątku na reklamę (to jest worek bez dna), ale jak najlepiej zagospodarować posiadane środki finansowe, aby dały jak najlepszy efekt. Poniżej opisujemy kilka podstawowych metod reklamy sklepów internetowych, które warto zastosować w przypadku sklepu z odzieżą używaną (i nie tylko):

- reklama na branżowych forach i portalach społecznościowych – to jest sposób praktycznie darmowy, ale wymagający od nas stałego zaangażowania. Wyszukujemy miejsca w Internecie gdzie ludzie dyskutują o odzieży używanej (głownie będą to fora internetowe i różnego rodzaju portale). Zakładamy tam swoje konta (najlepiej żeby nasz Login był związany z domeną sklepu internetowego np. Ciuszki33_pl), aby inni użytkownicy danego forum widząc nasze wypowiedzi mogli skojarzyć Login (nazwę użytkownika) i wyszukać w Google nasz sklep (nic nas to nie kosztuje, a warto o tym pamiętać tak jak w przypadku nazwy konta na Allegro). Wypowiadając się na tego typu forach i pomagając innym użytkownikom (np., gdy ktoś o coś pyta, a my znamy odpowiedź) budujemy tym samym swój wizerunek jako eksperta. Pamiętajmy o tym, żeby nie wrzucać naszych reklam gdzie popadnie i nic więcej nie robić, bo nasze konto zostanie szybko usunięte, a skutek będzie odwrotny od zamierzonego celu.

- pozycjonowanie stron – jest to bardzo efektywny sposób, ale wymagający dużej wiedzy i zaangażowania (wtedy jest w miarę tani) albo wynajęcia firmy zewnętrznej (wtedy jesteśmy od niej praktycznie uzależnieni i płacimy stałą, comiesięczną opłatę). W skrócie polega to na wyświetlaniu naszego sklepu w wyszukiwarkach (główne Google.pl) gdy ludzie szukają rzeczy związanych z odzieżą używaną. Przykładowa fraza na jaką można by było się pozycjonować to „internetowy sklep z odzieżą używaną”. Jeżeli ktoś wpisuje w Google taką frazę to zapewne nie szuka rowerów tylko właśnie sklepu z odzieżą używaną. Wypozycjonowanie naszego sklepu na taką przykładową frazę możemy zlecić firmie zewnętrznej, która zasadniczo powinna zacząć pobierać opłaty gdy po wpisani takiej frazy nasz sklep wyświetlony zostanie na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google.pl (pozycja 1-10). Możemy również spróbować zrobić to sami, ale jeśli kompletnie się na tym nie znamy i ciężko przyswajamy wiedzę z tym związaną to lepiej zlecić to profesjonalistom lub zrezygnować (możemy narobić więcej szkód niż pożytku). Warto jednak mając trochę zapału pomyśleć o samodzielnej pracy w tym zakresie, bo długofalowo daje to najlepsze efekty ze wszystkich możliwych metod, a podana wyżej przykładowa fraza jest banalna do wypozycjonowania na pierwsze miejsce w Google.

- reklama w wyszukiwarce Google AdWords – zapewne nie raz szukając czegoś w Google widzieliśmy z prawej strony linki sponsorowane, które wyświetlały obok naturalnych wyników wyszukiwania (czesami też na same górze). W porównaniu z pozycjonowaniem (które może trwać kilka miesięcy zanim nasza strona będzie się wyświetlać w Google na ciekawe frazy) w AdWords możemy wstawić swoje reklamy praktycznie natychmiast. Jeżeli chcemy, aby nasz sklep wyświetlał się, gdy ktoś wpisze w Google np. „odzież używana” to ustalamy odpowiednią stawkę za kliknięcie i nasze reklamy od razu zaczynają być wyświetlane. W początkowej fazie prowadzenia sklepu (zanim pozycjonowanie nie zacznie „działać”) można korzystać z tej opcji, ale jest ona dość kosztowna. Za wspomniane już hasło „odzież używana” zapłacimy w graniach 70 groszy za każde kliknięcie. Czyli 100 kliknięć (100 Klientów, którzy wejdą do naszego sklepu internetowego) będzie nas kosztowało 70zł. Kampanie AdWords można zlecić firmom zewnętrznym tak samo jak pozycjonowanie, jednak i tutaj zapłacimy więcej niż gdybyśmy robili to sami, ale z drugiej strony mamy pewność, że będzie to zrobione dobrze.

Jak najefektywniej połączyć sprzedaż w sklepie internetowym z portalami aukcyjnymi?

Na szerszą skalę możemy zautomatyzować bardzo dużo rzeczy i tym samym ułatwić sobie pracę. Np. wprowadzając jakiś produkt do sklepu internetowego dodajemy opis i zdjęcia. Dobre oprogramowania sklepów internetowych oferując takie opcje, że w 2-3 kliknięcia nasz produkt będzie automatycznie wystawiony na Allegro! Mało tego, część firm oferuje również automatyczne zdjęcie produktu z magazynu w sklepie internetowym, jeżeli zostanie on np. sprzedany na Allegro. Gdy ktoś zakupi nasz przedmiot na Allegro, mamy jego dane automatycznie skopiowane w oprogramowaniu sklepu internetowego. Dzięki temu z jednego panelu administracyjnego możemy obsługiwać klientów zarówno aukcji jak i sklepu.



4. Sprawy o których należy pamiętać prowadząc sprzedaż w Internecie.

Wysyłka Pocztą Polską a podatek VAT.

Sprzedaż internetowa wymusza na nas wysyłanie towaru do Klientów. Do wyboru mamy Pocztę Polską lub firmę kurierską. Jeżeli prowadzimy firmę „na vacie” (jesteśmy płatnikiem podatku VAT) to wysyłanie Pocztą Polską rodzi pewne problemy natury finansowej. Poczta Polska jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT my natomiast, jako sprzedawcy musimy podatek VAT płacić. Chodzi o to, że jeżeli koszt wysyłki wynosi 10zł to my musimy Klientowi na rachunku lub fakturze uwzględnić 10zł +VAT. Przykładowo:

Sprzedaliśmy towar za 100zł i 20zł koszt wysyłki – Klient wpłacił nam przelewem 120zł
Koszt wysyłki towaru Pocztą Polską wynosi 18zł (czyli powinno nam zostać 2zł na pakowanie) ale 20zł, które wpłacił Klient to kwota brutto (16.26zł netto +VAT). Faktura z Poczty Polskiej będzie na 18zł netto (bo przecież VAT nie płacą).
Okazuje się że zamiast być 2zł do przodu na koszty pakowania jesteśmy 1,74zł do tyłu dlatego że przepisy w naszym kraju są takie a nie inne.

Są pewne formy obejścia tego i nie płacenia VAT od wysyłek. Chodzi tutaj o zapiski i formułki, że Klient kupując na danej aukcji zgadza się aby sprzedawca jednorazowo w jego imieniu dokonał wysyłki Pocztą Polską (zapewne śledząc aukcje w Internecie natknąłeś się na takie opisy). Stwarza to trochę kłopotów i trzeba dokładnie poczytać jak to robić, ale umożliwia ominięcia płacenia 23% VAT.

NEWSLETTER, czyli gromadzenie bazy danych o naszych klientach.

Bardzo ważnym elementem przy rozwijaniu sklepu internetowego i ogólnego handlu w sieci jest zbieranie i gromadzenie bazy danych naszych Klientów. Badania dowodzą, że jeżeli na pozyskanie Klienta wydamy np. 5zł (aby mu coś sprzedać) to aby sprzedać tą samą rzecz Klientowi, który już kiedyś u nas coś kupował powinniśmy wydać 5x miej (czyli w tym przypadku około 1zł). Dlatego tak ważne jest systematyczne zbieranie bazy danych (główne e-maili) osób zainteresowanych naszą ofertą. Można to zrobić automatycznie już w fazie projektowania i wdrażania strony WWW, czyli zaimplementować tzw. NEWSLETER. Newsletter to program, który umożliwia kupującemu podanie swojego e-maila i automatyczne zapisanie się do listy, umożliwia ręczne dodanie Klienta do listy i ma jeszcze kilka innych ciekawych opcji (albo może ich nie mieć). Sprzedając w sklepie internetowym odzież używaną, powinniśmy mieć dwie grupy osób w bazie emaili:

Grupa 1 – osoby, które odwiedziły naszą stronę, nic nie kupiły, ale zostawiły swój email
Grupa 2 – osoby, które dokonały zakupu i wyraziły zgodę na zapisanie do newslettera

Dodatkowo prowadząc sprzedaż na aukcjach internetowych przy każdej sprzedaży powinniśmy postarać się, aby Klient wyraził zgodę na dodanie swojego emaila do bazy danych (nie możemy go dodać sami, bo jest to nie zgodne z prawem). Sukcesywne gromadzenie takich danych w przyszłości będzie skutkować coraz większymi dochodami, ponieważ możemy wysłać jakąś specjalną ofertę (np. kupon rabatowy 20% na święta) do wszystkich osób jednocześnie. Należy pamiętać, że są to osoby mające coś wspólnego z naszą branżą, a nie przypadkowe emaile znalezione w Internecie.

Metody pozyskiwania nowych Klientów w Internecie.

Aby klienci wiedzieli, że nasz sklep nie jest martwym tworem, tylko dobrze prosperuje i oferuje coraz to nowe dostawy towarowe, musimy systematycznie organizować choćby symboliczne akcje promocyjne i reklamowe. Ważne jest aktualizowanie informacji w sklepie internetowym. Jeżeli po wejściu do sklepu Klient widzi napis „Jesienna promocja”, a mamy już wiosnę to zapewne od razu wyjdzie, bo będzie myślał, że sklep został opuszczony. Dlatego też systematycznie należy aktualizować pewne dane i przede wszystkim dodawać nowe produkty do sprzedaży. Tak błahe sprawy, jeżeli zostaną zaniedbane, to osoby odwiedzające nasz sklep zamiast zostać Klientami po prostu wyjdą (i pewnie uszczuplą tym samym nasz budżet marketingowy, bo zysku z nich nie będzie).

Najważniejszą kwestią jest dobra obsługa Klienta. Na każdą osobę, która dzwoni lub pisze maila powinniśmy poświęcić odpowiednią ilość czasu. Jeżeli Klient wczuje że jest traktowany poważnie, to zapewne będzie nas pozytywnie postrzegał, co może przełożyć się na dokonanie sprzedaży.

Dbanie o wizerunek swojej firmy.

Prowadząc sklep internetowy prędzej czy później ludzie zaczną o nim pisać i wyrażać swoje opinie o takich elementach jak ceny, jakość obsługi, czas dostawy czy jakości produktów jakie otrzymali. Dla nas oczywiście ważne jest, aby opinie były pozytywne. Zdarza się jednak, że to, co ludzie wypisują w Internecie o danej firmie nie ma nic wspólnego ze stanem faktycznym. W większości przypadków (w zależności od branży w większym lub mniejszym stopniu) komentarze negatywne pisane są przez konkurencję lub są zbytnio wyolbrzymione przez niezadowolonego Klienta. Np. z winy firmy kurierskiej Klient otrzymał towar na którym mu bardzo zależało po 3 dniach a nie po 2 dniach i wypisał na forach internetowych, że jakość obsługi w danej firmie była tragiczna, zero kontaktu i najlepiej żeby nikt nie korzystał z ich usług. Takie komentarze potrafią skutecznie zniechęcić do dokonania zakupu. Jako sprzedawcy powinniśmy od czasu do czasu sami skorzystać z wyszukiwarki Google i powpisywać różnego rodzaju kombinacje wyrazów typu „opinie o firmie Ciuszki111” lub „Ciuszki111.pl opinie”. Jeżeli natkniemy się na komentarze, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością to powinniśmy od razu reagować. Można odpowiedzieć na krytykę i wyjaśnić sprawę, można poprosić administratora strony o usunięcie wpisu (wtedy będą potrzebne jakieś dowody), a w skrajnych przypadkach można skierować sprawę nawet na drogę sądową. Oczywiście jest to jak walka z wiatrakami, gdyż w Internecie każdy czuje się bezkarny i anonimowy.

Firma Usati.pl zamiast walczyć z wiatrakami wprowadziła na swojej stronie internetowej dział REFERENCJE, w którym zamieszcza listy referencyjne od swoich byłych i obecnych Klientów. Są to w 100% zgodne z prawdą autoryzowane przez Klientów opinie przesłane głównie listownie do siedziby firmy. Polecamy również w przypadku sklepów internetowych z odzieżą używaną podobny system (można skorzystać np. z serwisu Opineo.pl, gdzie komentarze zamieszczane przez kupujących są moderowane i nikt nie zamieści kłamliwych treści). Takie działanie uwiarygodnia w oczach potencjalnych Klientów, gdyż każda z opinii jest do zweryfikowania, a nie jest to anonimowy wpis np. na forum. Nawet, jeżeli sami będziemy szukali opinii na temat jakiejś firmy to nie warto po przeczytaniu jednego negatywnego komentarza od razu z niej rezygnować. W większości przypadków jest tak, że 100 zadowolonych Klientów nie wypowie się o danej firmie, a 1 niezadowolony obsmaruje ją w całym Internecie.

Poczta Polska czy firma kurierska?

Dla przedmiotów małych (do 1-2kg) ciągle bardzo dobrym rozwiązaniem jest wysyłanie towaru Pocztą Polską, zwłaszcza, jeżeli jest to odzież (wysyłamy wtedy jako list Polecony) kosztuje to niecałe 10zł. W przypadku paczek większych (powyżej 5kg) warto pomyśleć o firmie kurierskiej, ale w nowoczesnym wydaniu. Przykładowo gdybyśmy chcieli wejść po prostu na stronę UPS i nadać paczkę kosztowałoby to nas w graniach 40zł, natomiast korzystając z coraz liczniejszych firm pośredniczących w wysyłaniu paczek (polecam tutaj serwis wysylajtaniej.pl) wysyłka takiej paczki będzie nas kosztowała około 20zł brutto. Wynika to z faktu, że dane firmy mają podpisane umowy z poszczególnymi firmami kurierskim i mogą przez to zaoferować bardzo dobre ceny. Jest to rozwiązanie idealne dla sprzedawców w Internecie i warto się tym zainteresować. Dużych paczek się po prostu nie opłaca wysyłać pocztą gdyż nie są ubezpieczone na duże kwoty, docierają w ciągu kilku dni i ogólnie jakość obsługi jest kiepska.



Jeżeli mają Państwo propozycje co do rozbudowy tego poradnika o jakieś dodatkowe kwestie (lub inne sugestie i spostrzeżenia) to prosimy o kontakt email. Postaramy się powprowadzać inne interesujące kwestie, tak aby kolejni Czytelnicy mogli jeszcze bardziej pogłębić swoją wiedzę z dziedziny zakładania i prowadzenia sklepu z odzieżą używaną.

Firma Usati.pl nie zgadza się na jakiekolwiek kopiowanie niniejszego poradnika w części lub całości. Wykryte próby powielania lub kopiowania niniejszego poradnika, będą ścigane zgodnie z obowiązującymi w naszym kraju przepisami.

Udostępnij: facebook   google+   twitter